Apporttrening 10/4-2013

Har gått litt tilbake med hensyn til apport av rype og vilt.. Han girer seg opp veldig når jeg kommer fram med vilt som lukter godt.. Han slipper ikke, og vil gjerne "drepe" og spise opp byttet med en gang.. Kråke går bra, og alt av dummyer, samt denne andedummyen.. Vi får bare trene :-) Startet på verandaen, og fortsatte i hagen Kul Her noen bilder.

Påska 2013

Har hatt en kjempepåske mht til vær og skiføre. Første del av påska var vi på Nerskogen. Sara og Rikke var med oss, så hundene var storfornøyd! De er så glade i barna Kul. Og det er gjensidig ser det ut for. Lørdag ble det slalåm på Oppdal for Gisle og barne. Jeg og hundene var igjen hjemme. Vi gikk oss en skitur på myra bare denne dagen :-) Søndagen ble det isfiske sammen med Torgeir og Camilla. Kjempekosli Kul. Onsdagen ble det tur til Roan. Sara og Rikke var klar,og ble med Kul. Her ble det toppturer i nærområdet på høye topper rundt hytta. Langfredag ble det endelig tur til Dåapma. Fosens høyeste fjelltopp på 644 m.o.h Kjempetur, sol fra skyfri himmel, og nesten vindstille!!Kul. Karo var med. 17 km en vei. Han er i god form gutten :-) Ellers så må jeg si at jeg er avbildet med dachsene på årets jegeravgiftskort :-) :-) :-) Arti!! Klokka er 04.55 på bildet, så ser litt trøtt ut Kul

Gisle på Dåapma

• Sara, Rikke og Karo på toppen av Husfjellet. Kjempevær!

• Jeg og Karo på Daapma. Fosens høyeste fjelltopp, og den grenser til Åfjord, Namdalseid og Roan. 644 m.o.h

• Karo på toppen av Husfjellet.

GOD PÅSKE TIL ALLE LESERE :-)

Årets første rev.

Full klaff på posteringsjakt idag KulGisle kjempefornøyd med fangsten på over 4,5kgKulHan har en åteplass der han forer jevnlig med alskens godsaker for en sulten rev. Jobber intenst for å få fatt i en skabbrev som lusker rundt. han er hardt angrepet, og det beste har vært å fått tatt den. Han har vært to ganger på viltkameraet, og pussig nok har han overlevd kuldeperioden vi hadde for noen uker siden.

Hipp hurra for mæ idag KulKulJeg er 9 år, og gleder meg til griseøre eller kanskje jeg får noe annet godt. Kanskje blir det litt sportrening også?? Synes livet er hærlig nå etter at savnet av "brosjan" Kaiser har sluppet taket. Nå kan jeg leke meg med "litjbrosjan, som e myy stør einn mæ" Karo, å så kan jeg apportere til mor, om hu har noe ekstra godt å friste meg medKul Men når matmor og matfar tenner opp i ovnen, ligger jeg strak ut helt inntil, og bare nyter livet.Kul

Mens vi venter på årets jakt, trener vi på blodspor på en hjemmelaga bane som Gisle har laga Kul. Kjempespennende for hund,og de synes det er kjempearti. Nesten så de tipper over når jeg kommer fram med detKul, og de blir psykisk sliten i hodet.

Det er godt å kunne ta livet med ro etter mange og lange skiturer. KulVi har hatt en periode nå med nydelige forhold i marka. Oppkjørte løyper på nesten 2 mil. Gradestokken har ligget på -5 til -15. Både Ronja og Karo synes livet er hærlig når de får være med. De langer ordentlig ut. Da ligger de langflate resten av kvelden og bare nyter Hjerte

Spesialsøkskurs med Ronja 25-27 Januar 2012

Ronja og jeg har vært på Modul I i spesialsøk hos Stig Meier Berg på Stjørdal ihælga. Ei kjempehelg med flink hund (etter at hun fant ut at det var lurt å ikke ha alle 4 fota opp i plattformen, men bare nesen :-) :-). Les mer om spesialsøk på Spesialsøkskurs , eller gå inn på www.spesialsok.no  Det er enorme muligheter for hunden her! Opp til oss eiera å bestemme hva hunden kan gjøre.

Apporttrening 21/1-2013

Hei igjen. Det er enda mørke kvelder, så det har blitt lite trening i det siste. Men, fant løsning på det Kul. Fant en lampe i garasjen, og en skjøteledning, vips så hadde vi flomlys i hagen!! Fikk tint opp en kråke som vi skulle trene med. Ble imponert over gutten! Han apporterte kråke som en gud. Kom tilbake med avlevering i hånda. Enormt bra! Har trent en del på dette, men det har endt med at det var mye morsommere å leke seg med å ødelegge, enn å komme til meg med den. Dette har vi jobbet med innendørs med dummy. Og det har gitt resultater! Fikk ikke tatt bilder eller filmet, men det skal vi gjøre når vi jobber i dagslys. Det er lite snø her, så det blir lange og mange turer i skogen. Utrolig fint å løpe å strekke ut nå. Litjmor koser seg også, og til helga skal vi på spesialsøkskurs. Var med Karo for 2 år siden, så det blir spennende å prøve Ronja :-)

Blodspor test

14. jan, 2013

Blodspor, 12 timer gammelt

Det er lite snø i Trøndelag, så vi benytter anledningen til å legge blodspor og trene litt :-) Gisle la ut spor, mens jeg gikk fram, og tilbake og på kryss og tvers i sporet for å distrahere. Vi merket opp godt, slik at vi viste hvor sporet lå.. Etter tolv timer, satte vi på sporsele, og Karo fikk æren av å gå årets første spor. Det var kanskje 700 meter langt. Har også video opptak av dette som jeg skal legge ut etterhvert. Karo gikk glimrende. Siste vinkel rotet han det litt til, men sporet seg inn, og fant skanken. Det var stas :-) Brydde seg ikke om mine fotspor i det hele tatt, så han gikk på blodet :-) :-) Da er vi igang!

2013

Da er enda ett år gått, 2013 står for døren. Lurer meg på hvordan dette året blir :-) Vi har som vanlig mange planer, men vi får se hvor mye det blir av det. Vi har morsonert mye i mellomjula, og Karo hadde mange fine loser, men dette kun for trening. Blir vel rolig en stund utover her nå, emn skal prøve å skrive ned om det skjer noe spes. Karo ble veldig engstelig på nyttårsaften. Ikke av smellene, men av lys og blink. Satte på alle lys i stua, men det hjalp lite på det værste. Jeg satt på gulvet sammen med ham, og sammen fikk vi roet ned. Godt når klokka var passert ett, og alt roet seg.